نوکیا Nokia ، تحلیل کلان داده BigData را بهبود می بخشد

 شما نرم افزار هوش تجاری Tableau را چگونه پیدا کردید؟

 لی فینبرگ   Lee Feinberg ، مدیر ارشد برنامه ریزی تصمیم گیری و داده نمایی: در واقع، من تابلو را از حدود سال 2005 می شناختم. من برای یک شرکت مشاوره ای کار می کردم و به دنبال راهی برای کنار گذاشتن پاورپوینت و اکسل می گشتم. برای همین در اینترنت به منظور یافتن راهی بهتر، مدام جستجو می کردم که با تابلو برخورد کردم.

 

 روند اجرای نرم افزار هوش تجاری Tableau در نوکیا چه بود؟

لی: ما در یک مقیاس خیلی کوچک با چند لایسنس تبلو دسکتاپ Tableau Desktop شروع کردیم تا فقط به خودمان اثبات کنیم که نرم افزار هوش تجاری Tableau چیز مفیدی بوده و می تواند در این شرکت آینده ای داشته باشد. سپس به مرور اجرای آن را گسترده تر کردیم و در نهایت به سطحی رسید که می خواستم «تابلو سرور Tableau Server » را اجرا کنیم. بنابراین، با اجرای آن دوباره با گروه کوچکی از کاربران برای نشان دادن عملکرد نرم افزار هوش تجاری Tableau ، آغاز کردیم و بالاخره به مرحله استفاده کامل از آن رسیدیم.

شما چه نوع داده هایی را دنبال می کنید؟

لی: برخی از آنها داده های کاربران در مورد چگونگی استفاده مشتریان از محصولات و خدمات ما است. برخی دیگر نیز در مورد تحقیقاتی است که در ارتباط با کاربران خود انجام داده ایم. ما از پنل هایی که داریم برای فهمیدن اینکه باید با محصولات خود به کجا برویم، استفاده می کنیم و این واقعا طیف گسترده ای از اطلاعات است.

تاکنون میزان صرفه جویی در زمان و هزینه های خود را با نرم افزار هوش تجاری Tableau تعیین کرده اید؟

لی: ما واقعا تاکنون قادر به تعیین این مقادیر نبوده ایم. اما من می گویم بزرگترین تغییر این است که مردم عملا به این فکر می کنند که «چگونه می توانم کار متفاوتی در این شرکت انجام دهم؟» آنها به نرم افزار هوش تجاری Tableau به عنوان ابزاری برای تغییر چگونگی کار خود نگاه می کنند و متوجه هستند که در حال حاضر مجبور به تکیه بر برخی از ابزار های دیگر ما که هنوز استفاده می کنیم، نیستند. آن ابزار هم به نوبه خود بسیار مناسب هستند، اما تابلو گزینه ای است که توسط آن می توان کارها را به روش جدیدی انجام داد.

به این ترتیب نوکیا چگونه امور خود را به شکل متفاوتی با نرم افزار هوش تجاری Tableau انجام می دهد؟

لی: من فکر می کنم نکته کلیدی این است که مردم می توانند تجزیه و تحلیل های خود را بر روی مجموعه داده های خود انجام دهند. قبلا، یا هیچ داده ای در دسترس قرار نداشت، یا آنها مجبور به استفاده از اکسل و پاورپوینت برای تجزیه و تحلیل داده ها بودند. کاملا واضح است که استفاده از نرم افزار هوش تجاری Tableau ، راهی واقعا سریع برای ورود به حجم زیادی از داده ها می باشد.

چه نوع انتقادات و یا پیشنهاداتی از کاربران خود می شنوید؟

لی: شما اغلب می توانید بشنوید که مردم می گویند، «من این گزارشی را که قبلا داشتم در نرم افزار هوش تجاری Tableau می خواهم»، اما لزوما نمی دانند که این به چه معناست. آنها فقط می دانند که این گزارش را در نرم افزار هوش تجاری Tableau می خواهند چون کارهایی را دیده اند که افراد دیگر با نرم افزار هوش تجاری Tableau انجام داده اند. از جهتی این مربوط به کیفیت کاری است که تولید شده است.

افرادی که از نرم افزار هوش تجاری Tableau بیشتر برای تجزیه و تحلیل به جای گرفتن گزارش های سنتی استفاده می کنند، متوجه برخی از این مزایا می شوند. آنها خیلی سریع تر از گذشته قادر به دریافت اطلاعات برای تیم های خود هستند.

با استفاده از نرم افزار هوش تجاری Tableau برای تجزیه و تحلیل، تا کنون چه بینش های جدید و یا  لحظات غیر منتظره ای داشته اید؟

لی: می خواهم بگویم تقریبا هر هفته ما چیزی غیر منتظره از دیدگاه های مختلف می بینیم. یکی از این موارد خود داده ها است. ما داده های بسیار زیادی داریم و از طریق نرم افزار هوش تجاری Tableau می توانیم اتفاقاتی که انتظار نداریم در مجموعه کلی داده ها رخ بدهد را ببینیم.

سپس هنگامی که وارد مرحله تجزیه و تحلیل می شویم، راحت تر می توانیم  روندها را چه در ارتباط با دستگاه ها یا گروه های خدماتی و چه در ارتباط با کشوری خاص مشاهده کنیم. ما رفتارها را در نظر می گیریم، برای مثال، جایی که ممکن است از یک کمپین بازاریابی، کاربران زیادی داشته باشیم، در این صورت قادر به دیدن روند تعاملات و مدت باقی ماندن آنها با خود خواهیم بود. اینکه شما متوجه شوید چگونه یک مشتری را برای خود نگه دارید، واقعا برای کسب و کار اهمیت دارد.

کمی در مورد محیط داده های خود توضیح دهید.

لی: ما سیستم های مختلفی داریم که به هم متصل هستند، برخی از مردم از اکسل به عنوان پایگاه داده خود استفاده می کنند. ما همچنین Teradata، اوراکل و انواع دیگری از بانک های اطلاعاتی را در این شرکت داریم.

آیا شما نرم افزار هوش تجاری Tableau را در برابر تمام آن سیستم های مختلف بکار می گیرید و یا یک روش اصلی برای استفاده شما وجود دارد؟

لی: ما بیشتر از نرم افزار هوش تجاری Tableau برای مجموعه داده های بزرگتر خود و قابلیت استخراج آن استفاده می کنیم. قصد نداریم به دلیل حجم بالا بطور مستقیم به داده ها متصل شویم. از طرفی تغییرات در داده ها به ندرت اتفاق می افتد، بنابراین نیازی به ارتباط مستقیم وجود ندارد. 

آیا تا به حال با دو منبع داده مختلف در یک داشبورد  کار کرده اید؟

لی: بله، این کار را انجام دادیم. در حال حاضر نمونه هایی داریم که در آنها داده ها از یکی از پایگاه داده های اصلی ما آمده و به منظور ایجاد نگاشت هایی برای برخی از داده های سفارشی، به فایل های اکسل ضمیمه شده اند. این کار بسیار ساده انجام شد، چون نیازی نبود از توسعه دهندگان سیستم بخواهیم تا یک فیلد برای ما ایجاد کنند. بنابراین واقعا روشی ساده برای پیشبرد پروژه بود.

برای شرکت های دیگری که به دنبال مدیریت تحلیل های متعدد خود از داده های حجیم هستند، همانطور که شما این کار را با نرم افزار هوش تجاری Tableau انجام داده اید، بهترین شیوه ای که توصیه می کنید، چیست؟

لی: می خواهم بگویم اگر چه ما با حجم کمی شروع کردیم، اما در دراز مدت، اگر واقعا می خواهید که گروه IT شما رشد کند، مجبور هستید که با آنها شریک شوید. هر چه زودتر بتوانید به آنها بگویید که در چه فکری هستید و بخواهید که نرم افزار هوش تجاری Tableau را بررسی کنند، بهتر است.

راه حل های متعددی وجود دارد و احتمالا شرکت های بزرگ، چندین روش پیاده سازی شده را در اختیار دارند. همیشه این سوال وجود دارد که «چرا این یکی متفاوت است؟» من فکر می کنم شما واقعا باید آن را تجربه کنید. شما نمی توانید با تیک زدن بر روی کاغذ آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. من فکر می کنم نرم افزار هوش تجاری Tableau بازی را تغییر می دهد.

همچنین، در این ارتباط که چگونه مردم را در استفاده از آن پیش ببرید، من می گویم به سرعت. زمان زیادی را با برگزاری جلسات و برنامه ریزی برای مسیری که از طریق فرآیندهای هوش سازمانی یا تجاری عادی خود می روید، صرف نکنید. یک پروژه کوچک را انتخاب کرده، از نرم افزار هوش تجاری Tableau استفاده کنید و چیزی را که مردم می توانند شروع به استفاده کنند، ارائه دهید. در این صورت آنها متوجه خواهند شد که تابلو متفاوت است.

بعنوان حرف آخر، مطلب دیگری هم دارید؟

لی: من فقط می خواهم بگویم که نکته کلیدی، به ویژه در یک شرکت بزرگ این است که ابتدا نرم افزار هوش تجاری Tableau را در یک مقیاس کوچک استفاده کند. سپس افرادی را پیدا کند که درخواست مشخصی داشته و می تواند به آنها کمک کند. این مسلما مسیر سنتی هوش سازمانی شما نیست و مربوط به پیدا کردن مشتریان داخلی است که مشکلی داشته و شما می توانید به آنها نشان دهید که چگونه آن را برطرف کنند.

این رمز موفقیت ما بود. ما مدیری داشتیم که از امکانات نرم افزار هوش تجاری Tableau شگفت زده بود و گفت: «من هزینه آن را تامین می کنم، شما بروید و شروع کنید.» وقتی که او این کار را کرد، شروع موفقیت ما بود.

 

 

تلفن تماس : 6 8 7 4 9 9 2 2 1 9 0   (8 9+)

ساعت تماس: 9 الی 18

i n f o @ b i s c h o o l . i r

B I s c h o o l . i r


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت ، متعلق به مدرسه هوش تجاری می باشد.